Verschijnt binnenkort: Lezen voor waarden. Taal en burgerschap in de klas

Nieuw: Lezen voor waarden. Taal en burgerschap in de klas

Taalonderwijs als drager van burgerschap
In veel klassen is de druk voelbaar: ontlezing, dalende taalvaardigheid en een online omgeving waarin desinformatie en polarisatie het gesprek verharden. Juist nu hebben jongeren taal nodig om feiten van frames te onderscheiden, hun ideeën helder te formuleren en zich in anderen te verplaatsen. Lezen voor waarden. Taal en burgerschap in de klas laat zien hoe deze dubbeluitdaging — geletterdheid én burgerschap — integraal is aan te pakken.

“Taal ís burgerschap: lezen, spreken en schrijven vormen de oefenplaats waar leerlingen perspectief nemen, argumenten wegen en het gesprek leren voeren,” aldus de samenstellers Yra van Dijk en Marie-José Klaver.

Wat staat er in het boek?

·  Van Reynaert of hiphop tot ChatGPT: verhalen, speeches en mediafragmenten als oefenmateriaal. Met uitgewerkte lessen waarin leerlingen framing en manipulatie leren doorzien, en actuele onderwerpen verkennen, van klimaat en migratie tot meertaligheid.

·  Didactiek die werkt: close reading, schrijf- en gesprekstechnieken, opdrachten die empathie en ethisch en kritisch redeneren ontwikkelen.

·  Direct inzetbaar: heldere instructies, differentiatie-opties en koppelingen aan kerndoelen en burgerschapsdomeinen.

·  Ingebed in het curriculum: burgerschap via de taalvakken, minder losse projecten en geen extra roosterdruk.

·  Zes delen, klas-proof: lessen, werkvormen en casussen — van popcultuur tot politiek debat — met voorbeelden van onder meer jeugdliteratuur, hiphopper Lijpe, Van den vos Reynaerde, toespraken van Geert Wilders en toepassingen met ChatGPT.

Voor wie?
Docenten, taalcoördinatoren en burgerschapscoördinatoren en lerarenopleiders Nederlands, maatschappijleer, geschiedenis, filosofie, Frans en Engels, plus schoolleiders en bestuurders die burgerschap structureel willen verankeren in het curriculum en tegelijk de taalontwikkeling willen versterken en zo de basisvaardigheden een boost willen geven.

Van wie?

Lezen voor waarden bevat bijdragen van onder anderen Aafje de Roest, Gaston Franssen, Karin Amatmoekrim, Lars Kloet, Saro Lozano Parra, Lucelle Comvalius, Willemijn Rinnooy Kan, Yra van Dijk, Vincent Hernot, Paul Moeijes, Farah Ramezani, Feike Dietz, Marc van Oostendorp, Ineke Renkema-Betten, Elwin Savelsbergh, Lys Norbruis, Els Willemsen, Robbert Wigt, Saranne Schumers, Jeroen Dera, Joke Brasser, Erwin Mantingh, Sarah Badwy, Sander Bax, Sanne Parlevliet, Pim van der Helm, Roos Joosten, Laurens Ham, Bram Ieven, Els Stronks, Arjan van Dalfsen, Gepco de Jong, Nienke Draaisma, Oeds van Middelkoop, Matijs Lips, Willem Goedhart en Marie-José Klaver.

Boekgegevens
Titel: Lezen voor waarden
Ondertitel: Taal en burgerschap in de klas
Druk: eerste editie
Auteurs: Yra van Dijk, Marie-José Klaver
Omvang: circa 240 pagina’s

Te bestellen bij Boom.